Tårtljus är en dramakomedi som tar dig med på en resa genom en kvinnas liv, från det att hon är 17 till det att hon fyller 107. Föreställningen är en totalupplevelse som varar i 90 minuter utan paus.

Vi är alla åldrar vi levt.

Tekstitys / Subtitles / Textning

Tekstityskoodi: Y20M
Subtitle code: Y20M
Textningskod: Y20M

Teaterchef Ann-Luise Bertell och regissör Bobo Lundén har i flera år planerat att samarbeta, men inte förrän nu har ett läge uppenbarat sig, där alla bitar fallit på plats. I premiärveckan satte de sig ner för att reflektera över pjäsen som gjorde det möjligt.

Bobo: Hej Annu, hur är det med dig?
Annu: Hej! Jo, det är bra.

Bobo: Vad var det som fick dig att fastna för den här pjäsen?
Annu: Jag tror att det var hur den fångade mig direkt. Den här tanken på att bara skildra födelsedagar tilltalade mig. Det är så briljant att visa ett liv genom små händelser. Jag både skrattade och grät när jag läste den, och det är sällan en text påverkar mig så.

Bobo: Vad tror du att det var som gjorde att du både skrattade och grät?
Annu: Det var nog för att de här människorna var så vanliga, men ändå så djupt mänskliga. Det handlar om små saker som att baka en kaka, men de blir symboler för något större. Det är imponerande hur pjäsen visar hela kosmos i de minsta tingen. Hur kände du när du läste den?
Bobo: Precis som du. Jag blev imponerad över hur annorlunda och välskriven den är. Det är inte en typisk pjäs för mig, men jag blev inspirerad. Det var lätt att se föreställningen framför mig.
Annu: När jag såg den på scen kände jag att den var hoppfull. Huvudpersonen går igenom svåra saker, men livet fortsätter. Det finns alltid nya möjligheter.
Bobo: Ja, det är verkligen aldrig för sent.
Annu: Precis, det är aldrig för sent att fånga ögonblicket.

Bobo
: Pjäsen ställer ju frågan ”Har jag kastat bort mitt liv?” Det är en fråga vi alla kan relatera till.
Annu: Det väcker verkligen en tacksamhet. Jag känner hopp och glädje när jag ser hur Stina, huvudkaraktären, lär oss att uppskatta de små stunderna i livet, som att baka med sin familj.
Bobo: Det är också något djupt i tanken att vi är alla åldrar vi har levt. Jag vägrar låta min ålder definiera mig. Jag läste en rolig mening: ”Det gäller att dö ung så sent i livet som möjligt.” Och det syns i pjäsen när Stina, som är 107 år, fortfarande kan skämta och citera Shakespeare.
Annu: Ja, din regi har verkligen fångat alla lager i pjäsen. Stinas perspektiv, att hon ser tillbaka på sitt liv, är så tydligt.

Bobo
: Vad hoppas du att publiken ska ta med sig efter att ha sett föreställningen?
Annu: Jag hoppas de känner att deras liv är värdefulla och att de växer av upplevelsen. Att de känner en varm och härlig känsla av att livet fortsätter.
Bobo: Jag håller med. Jag hoppas de går därifrån med hopp och tacksamhet, och en påminnelse om att ta vara på varje stund. Det är så viktigt att vara tacksam för varje ögonblick, som nu när vi sitter här och pratar. Det är en del av livet som gör oss större.

”Under min själs resa, hur många gånger har jag valt bort att uppleva förundran?”

Skådespelare

Tove Qvickström

Stina Askolin

Lina Ekblad

Alice, Stinas mamma
Madelene, Stinas dotter
Lill-Stina, Stinas barnbarnsbarn

Joahn Fagerudd

Kenneth, Stinas granne

Jon Henriksen

Mats, Stinas man

Tuuli Heinonen

Jenny, Stinas svärdotter
Alex, Stinas barnbarn
Berit

Walter Ruokolahti

Billy, Stinas son
John

Thomas Lundin (Understudy)

Billy, Stinas son
John

Tove Qvickström

Lina Ekblad

Joahn Fagerudd

Jon Henriksen

Tuuli Heinonen

Walter Ruokolahti

Thomas Lundin (Understudy)

Noah Haidle är en amerikansk dramatiker och manusförfattare vars verk gjort avtryck på scener runt om i världen. Hans passion för teater väcktes i gymnasiet i Grand Rapids, Michigan, när han stötte på Arthur Millers En handelsresandes död. Besluten om att bemästra konsten att skriva manus, började han läsa ett manus om dagen på sitt lokala bibliotek. 

Haidle är utbildad på Princeton University och The Juiliard School of Arts i New York.  Hans pjäser har satts upp på välrenomerade teatrar som Lincoln Center Theater och Goodman Theatre, och hans manusförfattande har också uppmärksammats, bland annat genom hans originalmanus Stand Up Guys, som hade Al Pacino och Christopher Walken i huvudrollerna. 

Tårtljus är ett exempel på Haidles fascination för tidens gång och de enkla men djupgående ögonblicken som definierar ett liv. Inspirerad av Thornton Wilders The Long Christmas Dinner, skapade Haidle en berättelse som fångar kärnan i åldrande, minnen och den mänskliga upplevelsen. Pjäsens universella teman kring kärlek, förlust och tidens obevekliga framfart presenteras med en lätthet som både överraskar och förtjusar publiken. 

Haidles verk kännetecknas av hans vilja att ge skådespelare och regissörer möjlighet att tänja på sina kreativa gränser. I Tårtljus erbjuder rollen som Stina en skådespelerska den extraordinära utmaningen att gestalta ett helt liv i en enda föreställning—en konstnärlig bedrift som Haidle designade för att inspirera både utövare och publik. 

Som dramatiker tror Haidle starkt på samarbetets kraft och ser sina manus inte som rigida ritningar, utan som verktyg för tolkning. Han uppmuntrar regissörer att tillföra sina egna visioner till hans verk och skapar därigenom en kreativ miljö där hans berättelsers essens kan blomstra på oväntade och mångsidiga sätt. 

I Tårtljus bjuder Haidle in publiken till att reflektera över skönheten som genomsyrar vardagen. Genom den enkla handlingen att baka en födelsedagstårta väver han samman en berättelse som både är intim och vidsträckt, och uppmanar oss att värdesätta de flyktiga ögonblick som tillsammans formar vår existens. 

För Haidle är det yttersta målet att skapa verk som resonerar på ett djupt mänskligt plan och påminner oss om den nåd och skönhet som ofta obemärkt omger oss i våra dagliga liv. Med Tårtljus har han skapat en pjäs som inte bara är en hyllning till livet, utan också en påminnelse om att lägga märke till de små, meningsfulla detaljer som definierar vilka vi är. 

 

Texten är baserad på intervjuer gjorda med Noah Haidle av The Roundabout Theatre, The Goodman Theatre och Breaking Character. 

Konstnärliga arbetgruppen

Bobo Lundén

Regissör

Pia Enroth

Scenograf

Helena Andersson

Kostym

Josephine Derghokasian

Mask

Kristoffer Svenn

Ljusdesign

Niklas Nybom

Ljuddesign

Bobo Lundén

Regissör

Pia Enroth

Scenograf

Helena Andersson

Kostym

Josephine Derghokasian

Mask

Kristoffer Svenn

Ljusdesign

Niklas Nybom

Ljuddesign

All musik i föreställningen framförs av Folkrörelsen och är komponerad av Riddo Ridberg. År 2013 vann gruppen VEGAPRISET i kategorin ”Årets Album”. Juryn imponerades av det gedigna musikaliska hantverket och att man vågat ta ut svängarna med nykomponerad musik i en genre med starka anor.

Vi har sex guldfiskar som lever tillsammans i ett stort akvarium där de trivs och tas om hand på bästa möjliga sätt. Guldfiskar är sällskapliga djur och mår som bäst när de får vara tillsammans i grupp, vilket är anledningen till att vi har sex stycken. Vårt akvarium är rymligt och noggrant underhållet för att ge fiskarna en trygg och hälsosam miljö.
Guldfiskarna turas om att flytta till den lilla skålen för att delta i föreställningen. De vistas endast i skålen i högst ett par timmar innan de återförenas med sina vänner i det stora akvariet. Vi är noga med att detta sker på ett sätt som är skonsamt för fiskarna.
Vi har även varit i kontakt med flera fiskexperter som har godkänt vår hantering av fiskarna och säkerställt att deras välmående är i fokus. Vi strävar alltid efter att skapa de bästa förutsättningarna för att våra guldfiskar ska må bra och leva ett långt och hälsosamt liv.

Sigge Mcplask

Atman, Stinas guldfisk

Fransjacob

Atman, Stinas guldfisk

Plå Plå Plå

Atman, Stinas guldfisk

Freja

Atman, Stinas guldfisk

Blänkis

Atman, Stinas guldfisk

Vincent

Atman, Stinas guldfisk

Sigge Mcplask

Atman, Stinas guldfisk

Fransjacob

Atman, Stinas guldfisk

Plå Plå Plå

Atman, Stinas guldfisk

Freja

Atman, Stinas guldfisk

Blänkis

Atman, Stinas guldfisk

Vincent

Atman, Stinas guldfisk

  • Av: Noah Haidle
  • Regi: Bobo Lundén
  • Scenografi: Pia Enroth
  • Kostymdesign: Helena Andersson
  • Mask & perukdesign: Fia Derghokasian
  • Ljusdesign: Kristoffer Svenn
  • Ljuddesign: Niklas Nybom
  • Musik: Riddo Ridberg, Folkrörelsen
  • Projektioner: Frank A. Unger, Kristoffer Svenn, Alisa Svenn

    På scen:

  • Lina Ekblad
  • Johan Fagerudd
  • Tuuli Heinonen
  • Jon Henriksen
  • Walter Ruokolahti / Thomas Lundin
    och
  • Tove Qvickström
  • INSPICIENT: Johan Pohjanheimo
  • SCENMÄSTARE: Mårten Backman
  • SCENTEKNIKER: Conny Kulla
  • LJUSTEKNIKER: Christian Bronner
  • LJUDTEKNIKER: Oskar Packalén
  • FÖRESTÄLLNINGSMASK: Marina Karppinen
  • REKVISITA: Anders Karls, Lee Esselström
  • DEKORVERKSTAD: Jeremy Crotts, Stig Lund, Nicholas Isaksson
  • KOSTYMATELJÉ: Ina Nordberg, Belinda Fridlund
  • ADMINISTRATIV CHEF: Gunilla Lillbacka
  • TEKNISK CHEF: Mats Antell
  • PRODUKTIONSPLANERARE: Maria Lång
  • FÖRSÄLJNINGSCHEF: Simon Ventus
  • FOTOGRAF, GRAFIKER & VIDEO: Frank A. Unger
  • TEATERPEDAGOG: Anna Moberg
  • EKONOMISEKRETERARE: Mårten Granlund
  • INNEHÅLLSPRODUCENT: Sabina Backholm
  • FÖRSÄLJARE: Sanna Degerlund
  • BILJETTKASSAN: Sara Kvist
  • FASTIGHETSSKÖTARE: Dan-Ove Glader
  • STÄDFÖRMAN & STÄDARE: Ida Bäckman, Alla Bondar och Tetiana Zhmutska
  • PUBLIKVÄRDAR: Christian Lax, Tove Lundström, Joel Mattson, Belinda Stenroos, Malin Sandvik, Madeleine Ringbom, Ronja Nyberg, Nora Lindroos och Lena Österberg.
  • TEATERCHEF/ANSVARIG UTGIVARE: Ann-Luise Bertell
  • FÖRESTÄLLNINGENS LÄNGD: ca 90 minuter utan paus

Föreställningens rättigheter övervakas av: Nordic Drama Corner Oy

Katrina är en klassikerroman av Sally Salminen. Kaisa Lundáns dramatisering och Aili Järveläs nykomponerade musik ger nu nytt liv åt Katrinas berörande berättelse. Spelas endast 15 gånger på Wasa Teater i början av 2025. Begränsat antal platser återstår.

ALLT MAN KAN ÖNSKA SIG TILL JUL

Finlandspremiär 16.11.2024