
EN VÄV AV TECKEN
En teaterupplevelse kan väcka tankar, känslor och funderingar. Efteråt kan det vara intressant och berikande att få diskutera den gemensamma upplevelsen. Många gånger då vi diskuterar konst fastnar vi i ett ”Vad tyckte ni”. Det här leder ofta till ett kortfattat tyckande som är ”bra” eller ”dåligt” eller ”Jag fattade inte”. Genom att fastna i värderingsfrågor lägger man locket på för en vidare och fördjupad diskussion.
Riksteatern i Sverige har tagit fram en metod för att diskutera scenkonst som kallas ”En väv av tecken”.
Inom metoden utgår man ifrån att scenkonst består av en mängd tecken eller element som presenteras som en helhet från scenen och att vi i publiken tolkar dessa tecken. Utifrån det kan vi samtala om vad vi såg, hur vi tolkade det, vad de ville berätta och sedan reflektera kring de frågor/tankar som väcks. Då för vi ett samtal där vi först beskriver, sedan tolkar och avslutningsvis reflekterar kring de ämnen som kommit upp i de två första stegen.
TRE STEG

BESKRIV
Beskriv det ni sett så sakligt som möjligt. Lista alla element/tecken som användes i föreställningen. Språk, kläder, mask, rörelse, musik, scenografi, ljussättning, ljud, dramaturgisk kurva, skådespelare, insläpp, publikkontakt, regi, lokalen etc.

TOLKA
Tolka vilken effekt de olika elementen/tecknen gav genom att fråga varför och hur. Varför såg rummet ut just så? Varför var personerna klädda som de var? Kan ni hitta tecken som medvetet stöder varandra eller krockar med varandra. Hur var musiken i relation till kläderna? Hur var relationen mellan scen och salong?

REFLEKTERA
Sätt tolkningen i ett sammanhang som kan vara personligt, socialt, samhälleligt, politiskt, kulturellt etc. Med vilken känsla lämnade ni salongen? Kände du igen dig i någon situation
Tre regler
- Vänta med att värdera. Alltså ingen diskussion om det var bra eller dåligt, vad man tyckte om olika delar etc.
- Allt man ser vid föreställningstillfället kan tolkas. Allt som sker och syns i föreställningen antar man att det ingår i den konstnärliga idén bakom föreställningen. Ingenting finns eller sker av en slump
- Vi utgår från oss själva. Det är vi med våra erfarenheter som har bäst möjlighet att tolka föreställningen. Vi är våra egna auktoriteter och ingen åsikt betyder mer än någon annans.


UPPGIFTER
Ifall det gått en längre tid sedan ni såg föreställningen kan det vara bra med en minnesrunda. Börja genom att alla berättar en detalj, någon specifikt som de minns från föreställningen utan att värdera det ni sett. På så sätt kan ni aktivera era minnen tillsammans.
Diskutera sedan vidare utifrån de olika stegen. Utgå ifrån frågorna nedan, men låt diskussionen flöda fritt om det uppstår andra frågor och svar. Påminn er ändå med jämna mellanrum om de tre reglerna.
FRÅGOR ATT DISKUTER KRING FÖRESTÄLLNINGEN TÅRTLJUS
BESKRIV
- När började föreställningen tycker du?
- Vad såg du? Vad hörde du?
- Hur såg scenrummet ut? Beskriv saker, färger, storlekar, former, placeringar
- Hur många skådespelare var med?
- Hur många karaktärer fanns det?
- Hur såg de ut? Vad hade de på sig?
- Fanns det musik och ljud. Beskriv
TOLKA
- Vad skapar rummet för förväntningar, tycker du?
- Vad betyder de olika färger, former, positioner mm som ni just har beskrivit?
- Vilken funktion fyller det för föreställningen?
- Varför tror du att de som arbetat med föreställningen valde att göra just så här?
- Hur förhåller sig skådespelarna till rummet? Hur förhåller de sig till varandra?
- Vad berättar de olika karaktärernas kläder om dem, enligt dig?
- Vad tycker du att musiken spelar för roll?
- Minns du hur ljuset användes? Kan du ge något exempel? Varför tror du att de valde att använda ljuset på det sättet?
- Vilken dramaturgi användes? Fanns det kontakt med publiken?
REFLEKTERA
- Vilka tankar och frågor väckte föreställningen hos dig?
- Vad gav föreställningen dig för känsla eller känslor?
- Var det någon av karaktärerna som gjorde ett starkare intryck på dig? Varför då?
- Var det någon rörelse eller fysisk sekvens som gjorde ett starkare intryck på dig? Varför?
- Vad spelade ljud och musik för roll för din upplevelse, tror du?
- Om du skulle lägga till eller ändra något i föreställningen, vad skulle det vara?
- Har någon speciell del av föreställningen fastnat i minnet? Varför var det just den scenen som fastnade hos dig, tror du?
- Vad handlar föreställningen om för dig?
- Känner du igen dig i några situationer? Hur skulle du gjort där och varför
- Vilka är den viktigaste scenen och varför.
GLASET
Skriv ett manuskript i form av en dialog. Texten ska vara ungefär två sidor lång. Scenen får utspela sig precis var som helst och mellan precis vem som helst, men den måste innehålla ett dricksglas. Glaset måste användas minst en gång i scenen, det räcker alltså inte med att det bara står på scenen som rekvisita. Skriv ett manus med repliker och scenanvisningar. Läs sedan upp era manuskript för varandra
Kreativitet är att tillåta sig själv att göra misstag, konst är att veta vilka misstag man ska behålla.
Scott Adams, skaparen av Dilbert
SÅ SKAPAR DU EN BRA BERÄTTELSE
- Skriv med ett språk du själv är bekväm med. Annars kan det lätt kännas konstigt och konstlat.
- Skriv om det du själv blir berörd av. Du måste själv tycka att din berättelse är intressant
- Du måste känna empati för huvudkaraktären.
- Ibland måste du fortsätt fast du inte vill. Skriv mycket, skriv om. Testa dig fram.
TIPS FÖR DIG SOM VILL LÄRA DIG MER OM DRAMATISKT SKRIVANDE
Kom med i Wasa Teaters projekt WT-Unga Dramatiker. Anmäl dig här.
