
Scentekniker Conny Kulla är en riktig hjälte bakom kulisserna på Handbok För Superhjältar! Han ser till att Julia, som spelar Röda Masken, kan flyga i luften. Vi har fått chansen att prata med honom och få reda på hur det fungerar.
Julia har en speciell sele under sin Röda Maskendräkt. Innan hon flyger, fäster Conny linor i selen och kopplar dem till taket. Sen drar han i ett rep som är kopplad till linan, och Julia lyfter upp i luften som om hon vore en riktig superhjälte!
För att se till att allt är säkert och snyggt har Conny och Julia tränat mycket tillsammans. En stuntman har också hjälpt dem att lära sig. Innan varje föreställning kollar Conny att allt sitter rätt och de gör en liten testflygning.
Det svåra är att dra i linorna precis vid rätt tidpunkt. Conny och Julia jobbar tillsammans, och Julia ger tydliga tecken när hon är redo att flyga, som att ta sats eller göra en liten hukning.
Julia flyger så högt som 3,5 meter upp i luften, och då är det jätteviktigt att Conny håller i repet stadigt. När Röda Masken hoppar mellan hus och svävar genom staden är det extra knepigt! Då måste Julia vara jätteduktig på att landa rätt, och Conny måste vara jättestark för att hålla henne uppe.
Conny berättar att han själv aldrig har provat att flyga än, men att det skulle vara roligt att testa. Kanske blir han en superhjälte en dag också!
Text: Sabina Backholm, marknadsföringsassistent

Åse Fagerlund
Genom handboken för superhjältar får Lisa möjligheten att lära sig olika superkrafter. I verkligheten är det troligtvis inte möjligt, men det finns många vanliga styrkor som kan fungera som superkrafter i vardagen. Genom positiv psykologi kan vi bli medvetna om våra styrkor och träna upp vår resiliens.
Har du någonsin undrat varför vissa människor verkar hantera motgångar bättre än andra? Svaret kan ligga i deras resiliens – förmågan att studsa tillbaka när livet slår till. Resiliens handlar inte bara om att överleva tuffa tider, utan också om att växa och lära sig av dem. Vi frågade neuropsykolog Åse Fagerlund vad resiliens är, varför den är så viktig, och hur vi alla kan träna upp den för att bli starkare och mer tåliga när livet blir tufft.
Åse är filosofie doktor, neuropsykolog och psykoterapeut. Vid Samfundet Folkhälsans forskningscentrum, enheten för folkhälsoforskning i Helsingfors, leder hon sedan 2015 en forskagrupp som forskar i metoder att stärka välbefinnande hos barn, unga och vuxna, med mycket goda resultat.
Vad är resiliens?
– Resiliens kan beskrivas som förmågan att återhämta sig och komma igen efter motgångar, svårigheter eller traumatiska händelser. Det handlar om att kunna hantera och anpassa sig till utmaningar, stress och negativa livshändelser på ett konstruktivt sätt. Resiliens innebär inte bara att återgå till det normala efter en kris, utan också att växa och utvecklas genom erfarenheten, att gå starkare ur situationen än man var innan. Det handlar om att kunna förbli stark och flexibel även i pressade situationer och att hitta meningsfullhet och välbefinnande trots svårigheter. Resiliens handlar om att inte låta sig nedslås av hinder utan istället använda dem som möjligheter till personlig tillväxt och utveckling.
Till vad behövs resiliens?
– Alla möter vi på motgångar i livet, både större och mindre. Resiliens är ett livsverktyg som är viktigt att träna upp. Genom att bygga upp vår resiliens kan vi bättre hantera stress, motgångar och förändringar i livet. Vi blir också bättre på att hantera våra tankar, känslor och beteende. Det är avgörande för att vi ska kunna återhämta oss från svårigheter och fortsätta att växa.
Kan man träna upp sin resiliens?
– Ja det kan man, men om det skulle vara superenkelt skulle alla redan ha gjort det. Det behövs både träning och tid. Barn kan ibland undra varför vuxna bättre klarar av motgångar och ofta beror det på att de haft många fler år av träning. Ett bra sätt att träna upp sin resiliens är att jobba på sina styrkor. Att bli medveten och fokusera på sina styrkor hjälper en att komma vidare istället för att fastna i negativa tankar. Man kan också träna på sin problemlösningsförmåga och träna på att be om hjälp. Man behöver inte klara av allt själv. Att ha människor att luta sig mot och dela sina erfarenheter med kan hjälpa till att öka ens förmåga att hantera motgångar och känna sig stark.
Text: Anna Moberg, Teaterpedagog
Texten är en del av Wasa Teaters pedagogiska material för föreställningen.

Produktionsinfo
• AV: Elias Våhlund & Agnes Våhlund
• REGI & KOREOGRAFI: Agneta Lindroos
• DRAMATURGI: Hanna Åkerfelt
• SCENOGRAFI & KOSTYMDESIGN: Marcus Olson
• MASK- OCH PERUKDESIGN: Anna Vesterback
• LJUSDESIGN: Tobias Lönnqvist
• LJUDDESIGN: Niklas Nybom
• MUSIK: Ralf Nyqvist & Niklas Nybom
• FLYGINSTRUKTÖR: Iiro Heikkilä
• FIGHTKOREOGRAF: Antti Silvennoinen
• PÅ SCEN: Carola Sarén, Lina Ekblad, Tove Qvickström samt gästerna: Julia Johansson, Jon Henriksen, Thomas Lundin, Tuuli Heinonen, Jakob Johansson
• INSPICIENT: Johan Pohjanheimo
• SCENMÄSTARE: Mårten Backman
• FLYGTEKNIKER: Conny Kulla
• LJUDMÄSTARE: Niklas Nybom
• LJUSMÄSTARE: Christoffer Svenn
• LJUDTEKNIKER: Oskar Packalén
• LJUSTEKNIKER: Christian Bronner
• FÖRESTÄLLNINGSMASK: Anna Vesterback, Marina Karppinen & Elin Pellas
• PÅKLÄDARE: Anna Vesterback, Marina Karppinen & Elin Pellas
• REKVISITA: Raija Sabel, Anders Karls
• DEKORVERKSTAD: Jeremy Crotts, Stig Lund, Nicholas Isaksson, Sebastian Dahl
• KOSTYMATELJÉ: Ina Nordberg, Belinda Fridlund
• ADMINISTRATIV CHEF: Gunilla Lillbacka
• TEKNISK CHEF: Mats Antell
• PRODUKTIONSPLANERARE: Maria Lång
• FÖRSÄLJNINGSCHEF: Simon Ventus
• FOTOGRAF, GRAFIKER: Frank A. Unger & Linus Lindholm (föreställningsfoton)
• TEATERPEDAGOG: Anna Moberg
• EKONOMISEKRETERARE: Mårten Granlund
• FÖRSÄLJARE: Sanna Degerlund
• MARKNADSFÖRINGSASSISTENT: Sabina Backholm
• BILJETTKASSAN: Sara Kvist
• FASTIGHETSSKÖTARE: Dan-Ove Glader
• STÄDFÖRMAN & STÄDARE: Ida Bäckman, Alla Bondar, Tetiana Zhmutska och Ellen Martin
• PUBLIKVÄRDAR: Kalle Crotts, Elin Forsman, Christian Lax, Tove Lundström, Joel Mattson, Eddi Omars, Jonas Paasonen, Belinda Stenroos, Troy Bodman
• TEATERCHEF/ANSVARIG UTGIVARE: Ann-Luise Bertell
• FÖRESTÄLLNINGENS LÄNGD: 2h inkl. 25 min paus
• Spelperiod: 16.3.2024 – 15.5.2024
• Rekommenderas från 7 år.
• Föreställningens rättigheter övervakas av Agency North / Colombine Teaterförlag
Produktionen produceras med stöd av: Brita Maria Renlunds minnesfond, Aktiastiftelsen i Vasa, Stiftelsen Emilie och Rudolf Gesellius fond, William Thuring, Konstsamfundet och Svenska Kulturfonden.
Wasa Teater är en del av Svenska Österbottens Förbund för Utbildning och Kultur